close

       GHtG  

還是對God help the girl這部電影的人物、景色、歌曲意猶未盡嗎?這首a down and dusky blonde可說是道盡主角Eve的心靈故事,許多人說看完歌詞像一本小說,其實翻這篇費了我偌大的心思,直翻就完完全全失這首歌的意境,苦惱了好久,

所以以下的歌詞經過我潤飾加工過,有疑問歡迎留言。

 

 

I fried my head, I'm not a brunette 

 

我燙了一頭捲髮,卻不具深褐的髮色

 

I'm a down and dusky blonde

 

是柔軟帶點深色的金髮

 

I am living in a tree

 

我正在樹下生活

 

When I lie in bed I see

 

躺臥在床上我看見

 

Beyond my lover's head the moon, I hear the rain

 

我的愛人上方掛著一彎明月,細細小雨在旁點綴美景

 

 

 

 

I am conscious of my voice as a tool

 

我在想我的聲音是不是很壓抑

 

It's more demure

 

 

它現在更顯得壓抑矜持了

 

Than your friend the singing queen

 

 好比妳的朋友歌藝精湛

 

With her matinee good looks

 

 獲得台下觀眾的青睞

 

She talks like talking from a book

 

 且她言語之中帶點文藝氣息

 

I speak the language of my village, of my street

 

 而我吐出的隻字片語都是幼時未經刻琢的鄉音

 

 

 

 

 

But I need a friend and I choose you

 

然而我需要一個像你一樣的朋友

 

I tell you the way I feel

 

吐露我的感覺想法

 

The truth is crushing like a heel

 

告白墜到我心崁裡

 

I will forget the kiss and feel if you will too

 

我會忘掉那吻 感受如果你也會這樣做

 

 

 

 

Tell me tales of punk rockin' girls

 

告訴我那龐克女生們的傳奇故事

 

It's a dim and distant page

 

這是一篇黑不見底的故事

 

But I mostly blame my age

 

但讓我有所埋怨的是我歲數太小

 

Please make allowances for me

 

拜託你通融一下

 

I do not see

 

讓我看看那篇章

 

 

 

It's a drag that you're getting old

 

隨著年紀增長所負的擔子也日益增加

 

I love to think about the year

 

我喜歡去回想那段

 

When we sobbed and then we cheered

 

我們一起流淚一起歡笑的日子

 

The town deserted like a film

 

這小鎮荒涼的就像電影出現的情景

 

The sun was baking dust for fun

 

太陽為了找樂子炙烤著荒蕪

 

Trees were withering by the day

 

樹葉日漸凋零

 

Your torso crushing me

 

只剩著軀幹壓著我

 

Into the country and the tunnels and the fields

 

駛過鄉間進入隧道田野

 

 

 

 

But I need a friend and I choose you

 

然而我需要一個像你一樣的朋友

 

I tell you the way I feel

 

吐露我的感覺想法

 

The truth is crushing like a heel

 

告白墜到我心崁裡

 

I will forget the kiss and feel if you will too

 

我會忘掉那吻 感受如果你也會這樣做

 

 

 

 

I read a book a day, like an apple

 

我把書本當成蘋果,一天一顆以為就此得到滿足

 

But I did not eat

 

但我空著肚子

 

And so the doctor came to me

 

所以醫生過來跟我說

 

He said a woman does not live

 

女人不能只靠

 

By the printed word

 

書本上的字句過活

 

Forgive yourself and eat

 

饒了你的身體 吃點東西吧!

 

 

 

 

Autumn sped along outside

 

秋色在外飄盪

 

Trick photography on speed

 

翻弄著如照片般美景 指痕留下了秋色

 

 I was locked inside a room

 

我在房間內 房門深鎖

 

They made a deal, they would control The simple things like bodies

 

想像他們暗中訂了一條契約,可以輕易操控我的身體

 

But I kept my soul

 

但慶幸的是我還是保有我的靈魂

 

 

 

 

When I needed someone I chose you

 

我選擇你當我需要人時

 

Because the fledgling soul awakes

 

赤子之心才剛剛喚醒

 

And on the balcony she quakes

 

她在陽臺上打了個哆嗦

 

And she is waiting for the sign

 

其實她要等待著訊息

 

And when the brother does not come

 

但哥們兒並沒捎來消息

 

And when the sister's much to you, she chooses you

 

而姊妹們待你不錯,她選擇妳

 

 

God-Help-the-Girl1

 

God help the girl是講述一個女孩得了厭食症,透過作曲作詞和身旁的朋友,讓她回歸正常的生活。中間擦出了不少火花,女孩也得到了神的幫助找回生活的意義。

 

Eve(Emily Browning飾)

god_help_the_girl

裡面的曲目都是Emily唱的,真敬佩演員又會唱歌又有精湛的演技,有人說他像睡美人,看完這部片總覺得她增添了開朗可愛的氣質。

 

 imagesOO11XSW9

這部電影的計畫人是 Stuart Murdoch 也就是Belle and Sebastian的首席主唱,當初他寫了許多有關於女性內心的歌,找許多女歌手演唱像Catherine Ireton等人,歌詞細膩刻劃女性,而這部電影God help the girl也是由 Stuart Murdoch 指導,喜歡Belle and Sebastian的朋友他們今年二月要來台灣囉!票已在網路上預購!!!!!

 

 

 

文章連結(點一下均可連結)

 

God help the girl電影簡介

 

God help the girl-I'll have to dance with Cassie中英歌詞

 

 

By Carolyn

arrow
arrow

    Carolyn卡洛琳 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()